تاسیس نمایندگی بیمه

تاسیس نمایندگی بیمه یکی مشاغل فعال و پردرآمد در ایران است که با گذر زمان متقاضیان زیادی پیدا کرده است. شرکت‌های بیمه نقش پررنگی را در تامین امنیت اقتصادی کشور ایفا می‌کنند و از این رو موجب رشد بازارهای مالی می‌شوند. با توجه به استقبال مردم از خدمات بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه اقدام به اعطای نمایندگی به متقاضیان کرده‌اند. اما راه اندازی دفتر بیمه نیازمندی‌هایی از جمله نرم افزار حسابداری بیمه  دارد. با ما همراه باشید تا در این وبلاگ از نرم افزار حسابداری چرتکه اطلاعات جامعی پیرامون راه اندازی نمایندگی بیمه خدمت شما ارائه کنیم.

آشنایی اجمالی با صنعت بیمه

به طور کلی بیمه به افرادی که طی یک حادثه دچار ضرر و زیان شده‌اند کمک می‌کند تا خسارات وارده را جبران و یا به حداقل برسانند. در واقع طی قرارداد منعقد بین شرکت بیمه و افراد حقیقی یا حقوقی، شرکت بیمه متعهد می‌شود که در صورت بروز حادثه ناگوار یا ایجاد ضرر و زیان مبلغی را به عنوان جبران خسارت به طرف مقابل پرداخت کند. این وجه از طریق خرید حق بیمه نامه تامین می‌شود.

بیمه در ایران یک صنعت بزرگ است که شاخه‌های متعددی از جمله بیمه خودرو، شخص ثالث، تکمیلی، عمر و ... دارد و شرکت‌های متعددی در این حوزه‌ها فعالیت دارند؛ از این رو با توجه به حجم کاری و نوع فعالیت‌شان اقدام به اعطای نمایندگی بیمه می‌کنند. چنانچه شما هم  شرایط و علاقه فعالیت در این زمینه را دارید می‌توانید به این حوزه ورود کنید.

نمایندگی بیمه چیست

معرفی نمایندگی بیمه

نماینده بیمه به شخصی اطلاق می‌شود که از یک شرکت بیمه کد نمایندگی فروش دریافت کرده است و از این طریق اقدام به فروش خدمات شرکت یاد شده تحت عنوان بیمه نامه می‌کند. به بیان دیگر نمایندگی بیمه نقش واسط بین بیمه گر و بیمه گذار را ایفا می‌کند و از طریق فروش بیمه نامه کسب درآمد می‌کند.

پرداخت حق بیمه به نمایندگی در حکم پرداخت به شرکت بیمه اصلی است؛ در واقع دفتر بیمه وظیفه دارد در اسرع وقت تمام پرداختی‌های مشتریان را به حساب شرکت واریز کند و به ازای فروش هر تعداد بیمه نامه پورسانت دریافت  کند. مبلغ این پورسانت با توجه به قرارداد بین نمایندگی و شرکت بیمه تعیین می‌شود.

تاسیس نمایندگی بیمه چه مزایایی دارد؟

در سال‌های اخیر صنعت بیمه به یکی از کسب‌وکارهای کم ریسک و پرسود تبدیل شده است، از این رو تعداد نمایندگی‌های بیمه رو به افزایش است.

برخی از مزایای راه انداری نمایندگی بیمه عبارتند از:

  • کسب درآمد به صورت نامحدود (با توجه به میزان فروش بیمه نامه)
  • عدم محدودیت شغلی
  • عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد، مدرک دانشگاهی مرتبط و دفتر کار
  • امکان اعطای وام و تسهیلات به نماینگان فروش
  • تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتن نمایندگان
  • عدم وجود محدودیت جغرافیایی در سراسر کشور برای فروش بیمه نامه
  • امکان اخذ کد رسمی نمایندگی
  • امکان بهره‌مندی از آموزش‌های حین کار، پشتیبانی، کارگاه‌های تخصصی
  • و ...

 درآمد نمایندگی بیمه

همانطور که اشاره کردیم صنعت بیمه یکی از کسب‌وکارهای پرسود است و به طرق مختلف می‌توان از آن درآمد کسب کرد که تاسیس نمایندگی یکی از آنها است. درآمد نمایندگی بیمه به پارامترهای متعددی از جمله تجربه، توانمندی‌ها، مهارت‌ها، وقت و انرژی صرف شده برای آن کار بستگی دارد. میزان درآمد نماینده بیمه تابع تلاش و فروش اوست و سقف مشخصی ندارد. هرچه نماینده بیمه تلاش بیشتری داشته باشد و از مهارت‌های نرم و کلامی بهتری برخوردار باشد قاعدتا میزان فروش بیشتری را تجربه خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود افراد فعال در این حوزه هدف گذاری صحیحی برای خود داشته باشند و با مهارت‌های نرم و تکنیک‌های اصولی فروش برای رسیدن به آنها گام بردارند.

از دیگر موارد تاثیر گذار بر درآمد نمایندگی بیمه می‌توان به نوع بیمه و نمایندگی، مکان فعالیت، اطلاعات بیمه‌ای و ... اشاره کرد. هر بیمه‌ای  فرصتی را برای جذب مشتری و افزایش فروش مهیا می‌سازد همچنین مکان فعالیت شما می‌تواند بر روی بازار هدف تاثیر گذار باشد. جهت مدیریت بهتر و بهینه‌تر موضوع می‌توانید از یک نرم افزار حسابداری شرکتی مختص بیمه استفاده کنید.

راه اندازی دفتر بیمه برای چه افرادی مناسب است؟

تلاش و پشتکار دو مولفه‌ای است که هر شغلی بدان نیاز دارد. افرادی که مهارت ارتباطی و کلامی خوبی دارند می‌توانند در شغل نماینده بیمه نقش موثری داشته باشند.

از مزایای این شغل می‌توان به تمام وقت و پاره وقت بودن آن اشاره کرد. افرادی که شرایط و توانایی فعالیت به صورت تمام وقت را ندارند (مانند دانشجویان) می‌توانند به صورت پاره وقت در این زمینه فعالیت کنند.

لازم است یادآور شویم که این شغل نیازی به سرمایه اولیه زیاد و مدرک تحصیلی مرتبط ندارد؛ حتی برای شروع فعالیت نیاز به دفتر کارندارید اما با تلاش و پشتکار زیاد می‌توانید به درآمد بالا برسید.

کارگزار بیمه با نمایندگی بیمه چه تفاوتی دارد؟

تفاوت‌های کارگزار بیمه با نماینده بیمه به نوع ارتباطشان با شرکت‌های بیمه، مشتریان و میزان استقلال‌شان در ارائه خدمات بر می‌گردد. این دو در صنعت و بیمه مسئولیت‌ها و وظایف متفاوتی دارند:

کارگزاری بیمه: کارگزاران بیمه اشخاص یا شرکت‌هایی هستند که به صورت مستقل با چند شرکت بیمه همکاری می‌کنند از این رو می‌توانند چند محصول و یا خدمات را به مردم ارائه نمایند. افراد فعال به‌عنوان کارگزار نقش مشاوره‌ای دارند و می‌توانند بیمه‌های مختلف را مقایسه کرده وبه مشتریان (با توجه به شرایط و نیازشان) در انتخاب بهترین گزینه کمک کنند.

نمایندگی بیمه: نماینده بیمه سازمان یا شخصی است که به صورت مستقیم با شرکت بیمه همکاری می‌کند و نقش واسط را بین شرکت بیمه و مشتری دارد. از آنجایی که نمایندگان وابسته به شرکت بیمه هستند تنها محصولات و خدمات همان شرکت را معرفی و ارائه می‌کنند و در زمینه‌های فروش و صدور بیمه‌ نامه و خدمات پس از فروش فعالیت دارند.

تفاوت‌های اصلی این دو عبارتند از:

  1. محدودیت در ارائه خدمات و محصولات: کارگزاران محصولات متعددی را ارائه می‌دهند اما نمایندگان فقط محصولات یک شرکت خاص را معرفی می‌کنند.
  2. نوع قرارداد: نماینده تنها با یک شرکت کار می‌کند اما کارگزاری با چند شرکت همکاری دارد.
  3. مشاوره: از آنجایی که کارگزار با چند شرکت همکاری دارد و محصولات متعددی را ارائه می‌دهد از لحاظ مشاوره‌ای قوی‌تر عمل می‌کنند در حالیکه نماینده فقط محصول شرکت خود را ارائه می‌دهد.

بهترین شرکت بیمه برای دریافت نمایندگی

بهترین شرکت بیمه برای دریافت نمایندگی کدام است؟

با توجه به استقبال گرم و گسترده مردم از خدمات بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه متعددی روی کار آمده‌اند. از طرفی این حوزه فرصت شغلی ایده‌آلی است که درآمد خوبی دارد. چنانچه قصد راه اندازی نمایندگی بیمه را دارید می‌بایست ابتدا معیارهایی را مد نظر قرار دهید و سپس بر اساس آنها اقدام به تاسیس نمایندگی بیمه نمایید. برخی از مهم‌ترین ملاک‌های این موضوع عبارتند از:

  • سابقه موفقیت و افتخارات شرکت بیمه
  • توانایی و عملکرد شرکت مورد نظر
  • عملکرد هیئت مدیره
  • تعداد شعب نمایندگی فعال شرکت در سراسر کشور
  • شاخص بازدهی و سود و زیان سهام بورسی شرکت
  • میزان عمل به تعهدات
  • نحوه آموزش نیروهای انسانی شرکت بیمه

تاسیس نمایندگی بیمه چه شرایطی دارد؟

به طور کلی اگر فردی بخواهد یک نمایندگی بیمه تاسیس کند باید آموزش‌های مربوطه را گذرانده، مدارک و گواهینامه‌های لازم را اخذ کرده و مهارت‌های لازم در این حوزه را داشته باشد.

بر اساس بخشنامه صادر شده و ماده 3 آئین نامه شورای عالی بیمه در ایران شرایط تاسیس دفتر بیمه به شرح ذیل می‌باشد:

شرایط عمومی فرد متقاضی تاسیس دفتر بیمه

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا سایر ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد
  • عدم سوء پیشینه و محکومیت
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • داشتن مدرک لیسانس رشته بیمه با 6 ماه سابقه کار بیمه‌ای یا مدرک لیسانس رشته‌های دیگر با 1 سال سابقه کار بیمه‌ای و یا داشتن دیپلم و حداقل 2 سال سابقه کار بیمه‌ای

شرایط راه اندازی دفتر بیمه

  • موفقیت در مصاحبه شورای دریافت نمایندگی بیمه
  • طی کردن دوره آموزشی و قبولی در آزمون مربوط به آن
  • طی کردن دوره آموزشی عملی زیر نظر نمایندگان بیمه منتخب
  • داشتن مدرک ICDL یا مهارت‌های هفتگانه کامپیوتری
  • داشتن حداکثر 55 سال سن
  • موفقیت و قبولی در آزمون کلی دریافت نمایندگی بیمه
  • داشتن دفتر کاری به وسعت حداقل 15 متر مربع

شایان ذکر است که علاوه بر موارد فوق هر شرکت بیمه‌ای ممکن است شرایط و قوانین خاصی را برای اخذ نمایندگی وضع کند. متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از این شرایط به سایت شرکت بیمه مورد نظر خود مراجعه نمایند.

برای تاسیس دفتر بیمه چه مدارکی نیاز است؟

برای تاسیس دفتر بیمه به مدارکی که ذکر می‌کنیم نیاز دارید:

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه فرد متقاضی
  • کپی کارت ملی
  • کپی از کارت پایان خدمت
  • 8 قطعه عکس 3 در 4
  • گواهینامه دوره‌های اعلام شده از سوی شرکت بیمه

سرمایه لازم برای تاسیس دفتر بیمه

سرمایه لازم برای تاسیس دفتر بیمه چقدر است؟

سرمایه لازم برای تاسیس شرکت بیمه، کارگزاری یا نمایندگی بیمه به شرح ذیل است:

  • برای ثبت شرکت بیمه حداقل 15 میلیارد ریال نیاز است که باید حداقل 50 درصد آن به صورت نقدی بپردازید.
  • جهت ثبت موسسه بیمه متقابل حداقل 200 میلیون ریال نیاز است که می‌بایست حداقل 50% این مبلغ به صورت نقدی پرداخت شود.
  • جهت ثبت موسسه بیمه اتکایی حداقل 85 میلیارد ریال سرمایه نیاز است که 50% آن را باید نقدی پرداخت کنید.
  • برای ثبت کارگزاری یا نمایندگی بیمه حداقل 300 میلیون ریال سرمایه نیاز است که باید 50% آن را نقدی بپردازید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات جامع و مفیدی را پیرامون صنعت بیمه و تاسیس نمایندگی آن به شما ارائه کنیم. راه اندازی نمایندگی بیمه یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد است که برای رسیدن به موفقیت همت و پشتکار زیادی باید داشته باشید. چنانچه قصد ورود به این حوزه را دارید پس از کسب شرایط لازم و قبولی در آزمون‌های مربوطه می‌توانید به عنوان نماینده بیمه فعالیت نمایید.

پس از راه اندازی شرکت بحث حسابداری شرکت بیمه هم موضوعیت پیدا می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص می‌توانید از یک نرم افزار حسابداری خوب و آزمون پس داده مثل نرم افزار چرتکه استفاده کنید تا امور مالی شرکت‌تان به خوبی و راحتی هر چه تمام‌تر انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این نرم افزار می‌توانید به آدرس chortke.app مرجعه نمایید و یا با شماره تلفن 02152127 تماس حاصل فرمایید.