هزینه راه اندازی عطاری و حتی شرایط انجام این کار یکی دغدغههای افراد علاقهمند به حوزه گیاهان دارویی است که قصد دارند به این حوزه ورود کنند.
در سالهای اخیر استقبال مردم از داروهای گیاهی و طب سنتی افزایش یافته است، از این رو تاسیس عطاری برای علاقمندان به این حرفه میتواند سودآوری خوبی داشته باشد. اما راه اندازی هر شغلی مستلزم داشتن یک سری از شرایط و حداقل بودجه است و حرفه عطاری هم از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال برای مدیریت بهتر فروش و دخل و خرج مغازه خرید نرم افزار حسابداری عطاری بسیار مهم است.
با ما در این مقاله از نرم افزار حسابداری چرتکه همراه باشید تا ضمن بررسی شرایط لازم برای راه اندازی عطاری، بودجه لازم برای ورود به این شغل را عنوان کنیم.
شرایط راه اندازی عطاری چیست؟
ورود به این حرفه شرایطی را می طلبد که برای فعالیت درست و هوشمندانه الزامی است و به شما کمک میکند اعتماد مشتریان را جلب کرده و آنها را به مشتریان دائم خود تبدیل کنید.
در این بخش ما به مهمترین شرایط و الزامات تاسیس فروشگاه عطاری میپردازیم تا با در نظر داشتن آنها بتوانید تجربه خوب و ماندگاری را برای خود ایجاد نمایید.
انتخاب فضایی مناسب برای شروع فعالیت
برای شروع کار به یک مغازه نیاز دارید که در آن فعالیت کنید و محصولات خود را بفروشید.
پیشنهاد میشود مغازه خود را در محدودهای پرتردد و با دسترسی آسان نظیر نزدیک داروخانهها، درمانگاهها یا مراکز بهداشت و سلامت برگزینید که پاخور بهتر و بیشتری را برای شما ایجاد کند.
سازمانهای نظارتی متراژ خاصی را برای تاسیس عطاری تعیین نکردهاند تا به طور کلی برآورد میشود که این حرفه برای فعالیت نیاز به یک فضایی با متراژ حداقل 12 متر مربع نیاز دارد. همچنین با توجه به قوانین وزارت بهداشت مغازههای عرضه کننده مواد غذایی میبایست کف و دیوار سرامیکی داشته باشند.
طی کردن مراحل اداری (جواز کسب و مالیات و ...)
برای ورود به حرفه عطاری و گیاهان دارویی باید از قوانین موجود و مراحل اداری این کار مطلع باشید تا بتوانید با آگاهی به این عرصه قدم بگذارید. در این میان مواردی که باید به ترتیب طی شوند به شرح ذیل میباشند:
- ثبت نام در صنف اتحادیه عطاران و ارائه مدارک لازم به آن (کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی کارت پایان خدمت، کپی مدرک تحصیلی مرتبط با علوم پزشکی یا گیاهان دارویی، گواهی عدم سوء پیشینه و کپی اجاره نامه یا سند مالکیت مغازه)
- گذراندن دوره آموزشی 100 ساعته گیاهان دارویی که از سوی اتحادیه برگزار میگردد
- دریافت کارت بهداشت فردی از سوی مراکز بهداشتی
- ارائه مدارک لازم به اتحادیه و دریافت پروانه کسب
تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز
برای مغازههای عطاری باید بر اساس خدمات و محصولاتی ارائه میکنید، تجهیزات لازم را خریداری نمایید. به طور مثال اگر روغن کنجد را در حضور مشتری تهیه میکنید، باید وسایل مناسب تولید و بسته بندی آن را تدارک ببینید.
میتوان گفت اندازه مغازه بر تجهیزات مورد نیاز اثر میگذارد، به عبارتی عطاریهای بزرگ به تجهیزات بیشتری نیاز دارند.
برخی از مهمترین تجهیزات عطاری عبارتند از قفسه بندی، دستگاههای آسیاب کن و خردکن، ترازوی دیجیتال، نرم افزار حسابداری ساده، وسایل بسته بندی، دستگاه روغن گیری هستند که در ادامه پیرامون هر یک توضیح میدهیم.
قفسه بندی: قفسههایی که برای نگهداری محصولات استفاده میشوند باید ضد آب و مقاوم باشند تا از اقلام موجود در آنها محافظت لازم به عمل آورده شود.
دستگاه آسیاب کن: این دستگاه برای آسیاب کردن ادویهجات بکار میرود.
دستگاه مخلوط کن و خرد کن: این دستگاهها در عطاری برای خرد کردن گیاهان دمنوش و تولید شربت بکار میرود.
دستگاه روغن گیری: این دستگاه برای استخراج روغن از برخی گیاهان و مواد غذایی نظیر کنجد، زیتون، سیاه دانه و ... استفاده میشود. این نوع روغنها برای صنایع غذایی، دارویی و حتی آرایشی بهداشتی کاربرد دارد.
ترازو: ترازو و ابزارهایی که برای سنجش وزن اقلام در عطاریها بکار میروند معمولا از نوع دیجیتالی هستند که از دقت بالایی برخوردارند. این ترازوها باید از دقت بالایی برخوردار باشند تا وزن دقیق محصولات را نمایش دهند.
نرم افزار حسابداری: استفاده از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی در مغازههای عطاری کمک شایان توجهی به مدیریت دخل و خرج میکند. شما میتوانید حتی با خرید نرم افزار حسابداری ارزان به صندوق فروشگاهی، ترازوی دیجیتال و حتی دستگاه کارتخوان و بارکد خوان متصل شوید. بدین ترتیب امور حسابداریتان آسانتر میشود، دقت کارتان بالاتر میرود و حتی میتوانید زمان خود را بر روی مسائل مهمتر و استراتژیک کسبوکارتان صرف کنید.
وسایل بسته بندی: استفاده از وسایل بسته بندی مناسب میتواند موجب افزایش مدت زمان محصول ماندگاری شود و حتی آن را در نگاه مشتریان شیک و لوکس جلوه دهد.
خرید اجناس فروشگاه
انتخاب و خرید محصولات یکی مهمترین گامهای راه اندازی عطاری است که به جذب مشتری و موفقیت کسبوکار کمک میکند. در مغازه عطاری اقلام زیادی به فروش میرسند اما به طور کلی این محصولات در 4 دسته زیر جای دارند:
- عرقیجات (عرق نعنا، گلاب، عرق بیدمشک، عرق کاسنی، عرق دارچین و ...)
- ادویهجات (زیره، فلفل، زردچوبه و ... )
- گیاهان دارویی (گل گاو زبان، دمنوش، بومادران، زنجبیل، رزماری و ...)
- روغنهای گیاهی (روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل و ...)
تعیین قیمت برای محصولات
قیمت گذاری به قدری مهم است که میتواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد. برای تعیین قیمت باید مواردی از جمله قیمت خرید محصول، هزینههای حملونقل و بسته بندی، اجاره مغازه، هزینه آب و برق و ... لحاظ کنید و در نهایت قیمتی را ارائه دهید که ضمن سودآوری برای شما برای مشتری نیز مقبول باشد. در نهایت قیمت خود را با تعرفه سایر فروشگاهها بسنجید و قیمت مناسب را تعیین کنید.
بازاریابی و تبلیغات
با کمک تبلیغات و بازاریابی میتوانید عطاری خود را به سایرین معرفی و مشتری جدید جذب نمایید. به طور مثال تبلیغات در شبکههای اجتماعی، پخش تراکت و ... در این زمینه تاثیر دارند. در این راستا میتوانید بر روی برندسازی و حتی ایجاد شهرت تمرکز داشته باشید.
برآورد هزینه راه انداری عطاری
هزینه راه اندازی عطاری به موارد متعددی از جمله متراژ مغازه و اجاره آن، دکوراسیون و تجهیزات داخلی،
هزینه راهاندازی عطاری به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل موارد زیر میشود:
مکان مغازه: اجاره یا خرید مغازه تأثیر زیادی در هزینه کلی دارد. در مناطق پر رفت و آمد یا مراکز شهر، اجاره بالاتر است. هزینه اجاره بسته به شهر و موقعیت مغازه میتواند بسیار متفاوت باشد.
دکوراسیون و تجهیزات داخلی: برای جذابتر کردن مغازه عطاری، معمولاً به دکوراسیون مناسب، قفسهبندی، میز فروش، ترازوی دیجیتال و سیستم تهویه نیاز دارید.
خرید محصولات و اقلام: برای تأمین موجودی اولیه، به گیاهان دارویی، روغنهای گیاهی، دمنوشها، و سایر محصولات مرتبط نیاز است که هزینه این موارد به نوسانات قیمت بازار بستگی دارد.
مجوزها و بیمه: برای راهاندازی عطاری، باید مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و دیگر مراجع دریافت کنید که خود هزینههایی دارد. همچنین بیمه مغازه را هم باید در نظر گرفت.
تبلیغات و بازاریابی: هزینه تبلیغات مانند نصب تابلو، چاپ بروشور و تراکت و تبلیغات محلی یا در فضای مجازی نیز به بودجه خاصی نیاز دارد.
دستمزد کارکنان: اگر نیاز به کارمند داشته باشید، هزینه حقوق آنها نیز به هزینههای جاری اضافه میشود.
با توجه به موارد مذکور برای راه اندازی عطاری، فارغ از باید مبلغی در حدود 100 الی 150 میلیون تومان کنار بگذارید.
درآمد عطاری چقدر است؟
درآمد مغازه عطاری به مواردی متعددی از جمله قدمت فروشگاه، جور بودن اقلام و محصولات، تعداد مشتریان و میزان خرید آنها و ... بستگی دارد اما به طور معمول بین 30 الی 50 درصد حاشیه سود محصولات و اجناس عطاری میباشد.
جمع بندی
در این مطلب تلاش کردیم دید روشنی نسبت به راه اندازی عطاری به شما دهیم تا چنانچه قصد ورود به این حوزه را دارید، با آگاهی بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید. همچنین تمام شرایط لازم برای شروع به کار را برایتان یادآور شدیم.
توجه داشته باشید که هر کسبوکاری نیاز به مدیریت مالی و رسیدگی به امور حسابداری دارد و استفاده از نرم افزار حسابداری در این راه کمک شایان توجهی میکند. پیشنهاد میشود برای خرید این مورد ابتدا نیازهای خود را بسنجید و بعد برای خرید اقدام نمایید.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و در راستای ورود به بازار کمکی به شما کرده باشد.