آموزش راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی

آیا به فکر راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی هستید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ ما کنار شما هستیم تا با ارائه یک نقشه راه شما را برای ورود به بازار یاری کنیم.

در سال‌های اخیر میزان استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان به حد قابل توجهی بالا رفته است و بر اساس آمارها ایران جزء یکی از کشورهایی است بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را دارد. با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که کشور ما بازار خوبی برای فروش این محصولات به شمار می‌رود و راه اندازی مغازه محصولات آرایشی درآمد زایی خوبی دارد. اما برای مدیریت فروشگاه و کنترل هزینه‌ها و دخل‌وخرج‌های آن باید از تجهیزات مالی مناسب این کسب‌وکار (نرم افزار حسابداری لوازم آرایشی و بهداشتی) استفاده کنید تا صحت و سلامت امور مالی کسب‌وکارتان را تضمین کند.

در این مقاله 0 تا 100 راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی را به شما می‌گوییم تا با آگاهی وارد بازار شوید.

مراحل راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی

همیشه داشتن نقشه راه، به میزان قابل توجهی راه را برای رسیدن به هدف هموارتر می‌کند. شما با در نظر گرفتن مراحل زیر می‌توانید کسب‌وکاری موفق و پرفروش داشته باشید.

1.     انتخاب محصولات و تعیین ابعاد کسب‌وکار

تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار زیاد است و برندهای مختلفی در بازار موجود هستند. در صورتی که می‌خواهید وارد این حوزه شوید باید ابعاد و نوع مغازه و حتی محصولاتی که قصد فروش آنها را دارید را در نظر بگیرید.

آیا می‌خواهید محصولات برند و گران قیمت را در یک فروشگاه آرایشی بزرگ عرضه کنید یا به دنبال یک مغازه کوچک با انواع محصولات آرایشی مختلف هستید که با قیمت خرده فروشی به فروش برسند؟  پاسخ به این سوال تا حدی مسیر راهتان را مشخص می‌کند. 

فردی که وارد عرصه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود باید دارای اطلاعات و دانش تخصصی در این زمینه باشد تا در صورت لزوم بتواند مشاور خوبی برای مشتریان باشد.

2.     تعیین طرح و اهداف کسب‌وکار

ابتدا به امر یک بیزینس پلن برای کسب‌وکارتان دربیاورید. شاید این کار کمی سخت و حوصله سر بر باشد اما کارتان را جلو می‌اندازد. در این خصوص موارد ذیل را برای خود مشخص کنید:

  • خرید محصولات با چه قیمت و از کدام تامین کننده
  • یادداشت هزینه‌ها (هزینه مکان، امور جاری، نیروها و ...)
  • شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی
  • مقدمات رسیدن به اهداف

3.     برآورد سرمایه

تلاش کنید هزینه‌هایتان را کاهش دهید و برای پیشامدهای غیر منتظره برنامه‌ای داشته باشید. اصلی‌ترین هزینه‌های شما در ماه‌های ابتدایی شامل موارد ذیل است:

  • هزینه خرید اجناس و حمل‌ونقل
  • تبلیغات و بازاریابی
  • اجازه مغازه و هزینه اسباب کشی
  • حقوق نیروهایی که در فروشگاه مشغول به فعالیت هستند
  • هزینه‌های اخذ مجوز و موارد مربوطه

4.     طی کردن مراحل اداری و دریافت مجوزهای لازم

روند دریافت مجوز برای هر کسب‌وکاری متفاوت است اما در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی ابتدا باید مغازه مورد نظرتان را داشته باشید و بعد به اتحادیه مراجعه و جواز کسب را درخواست نمایید. آنها یک بازرس برای رویت مغازه می‌فرستند و پس از بررسی شرایط اولیه و دریافت مجوز از اماکن، جواز کسب برایتان صادر می‌شود. جهت دریافت مجوز، فروشگاه می‌بایست مجهز به سیستم مدار بسته و یک فروشنده خانم در مغازه حضور داشته باشد. پس از این پروسه ظرف 1 الی 3 ماه جواز کسب صادر می‌شود و شما می‌توانید اقدام به خریداری اجناس و شروع فعالیت نمایید.

5.     انتخاب لوکیشن فروشگاه و راه اندازی مغازه

پیشنهاد می‌شود در یک مرکز خرید، پاساژ یا مجتمع تجاری یا هر جایی که تردد مشتری در آن زیاد است مغازه‌ای را خریداری یا اجاره نمایید تا مغازه پا خور بیشتری داشته باشد و میزان فروش‌تان افزایش یابد. اگر توانایی خرید یا اجاره در چنین مکانی را ندارید می‌توانید به یک فروشگاه لوازم آرایشی محلی فکر کنید.

جذب مشتری برای فروشگاه لوازم آرایشی

4 گام جذب مشتری و بازاریابی برای فروشگاه لوازم آرایشی

حال که توانستید با موفقیت مراحل گفته شده را پشت سر بگذارید نوبت به جذب مشتری و بازاریابی برای  مغازه است که بتوانید محصولات‌تان را عرضه کنید. موارد زیر راهنمای شما در بحث جذب مشتری و مارکتینگ است.

1.     تحقیق درباره عرضه کننده محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولاتی که عرضه می‌کنید تاثیر زیادی روی موفقیت و دوام کسب‌وکارتان دارد. به طور کلی اجناس آرایشی موجود در بازار از دو جا تامین می‌شوند: محصولات متفرقه و فرعی که در بازار بزرگ به فروش می‌رسند و محصولات برندهای مطرح که توسط نمایندگی‌های معتبر عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود اجناس خود را از مورد دوم تهیه کنید چراکه ضمن اصالت کالا، ویزیتورهای شرکت برای ارائه مزایا و توضیحات لازم به شما مراجعه می‌کنند و حتی شرکت اصلی خرید به صورت اقساطی را برای شما فراهم می‌آورد.

2.     درخواست یک نمونه محصول از عرضه کنندگان

پس از انتخاب تامین کننده از او بخواهید تستر محصولاتشان را برای امتحان کردن به شما بدهند. به طور مثال غالب نمایندگی‌ها و عمده فروشی لوازم ارایشی ۱۵ خرداد برای افزایش فروش قبول می‌کنند. این کار فرصت مقایسه محصولات مختلف را برای شما فراهم می‌کند.

3.     خرید تجهیزات لازم برای مغازه

آینه و تجهیزات روشنایی از لازمه‌های فروشگاه لوازم آرایشی است چراکه مشتریان این صنف قبل از خرید معمولا محصول مورد نظر خود را امتحان می‌کنند.

قفسه بندی، چینش صحیح و دکوراسیون مناسب تاثیر بسیاری در جلب توجه و منحصر به فرد کردن فروشگاهتان نسبت به هم صنفان دارد. سی کنید در این موضوع ضمن حفظ اصول، سلیقه به خرج دهید تا جذب مشتری و افزایش فروش حاصل شود.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی یکی دیگر از تجهیزات لازم برای هر مغازه آرایشی بهداشتی است که مدیریت امور مالی و حسابداری‌تان را ساده و راحت‌تر می‌کند. با کمک یک نرم افزار حسابداری ساده اما پیشرفته (مانند چرتکه) می‌توانید بر روی میزان فروش و دخل و خرج مغازه مدیریت داشته باشید. اتصال به دستگاه بارکد خوان و دستگاه کارتخوان، صدور فاکتور، مدیریت انبار، امکان اعمال تخفیف گروهی بر روی اجناس، اتصال به صندوق فروشگاهی و اتصال به سامانه مودیان تنها بخشی از قابلیت‌های نرم افزار حسابداری چرتکه است. روی هم رفته استفاده از این تجهیزات می‌تواند ارزش و اعتبار فروشگاه شما را دوچندان کند و هم کارتان را سهولت ببخشد.   

4.     استفاده از ابزارهای درست بازاریابی

برای معرفی خود و جذب مشتری باید از ابزارهای مناسب بازاریابی و تبلیغ بهره بگیرید. مثلا اگر صاحب یک فروشگاه آرایشی محلی هستید پخش تراکت در محل می‌تواند تا حدی جوابگو باشد اما برای تبلیغات گسترده‌تر باید به فکر تبلیغات در فضای آنلاین نظیر پیج در اینستاگرام یا طراحی سایت باشید. شما می‌توانید علاوه بر فروشگاه فیزیکی فروش آنلاین نیز داشته باشید. این شیوه در سال‌های اخیر به خصوص از زمان شیوع کرونا رایج شده است. تجربه نشان داده است که سایت از سایر بسترهای آنلاین مطمئن‌تر و ایمن‌تر است. با این منوال می‌توانید در کنار راه اندازی مغازه فیزیکی به فکر طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای نیز باشید.

لیست محصولات آرایشی و بهداشتی

لیست کامل لوازم آرایشی و بهداشتی برای فروشگاه

محصولات آرایشی و بهداشتی طیف وسیع و گسترئه‌ای دارند اما به طور کلی در دسته بندی‌های زیر جای می‌گیرند:

1.     محصولات مراقبت از پوست

  • کرم، ضد آفتاب و مرطوب‌کننده
  • سرم و ماسک صورت
  • محصولات ضد چروک و ضد لک
  • پاک‌کننده‌های صورت مثل فوم، ژل و تونر
  • محصولات مراقبت از لب مانند بالم لب و ماسک لب

2.     محصولات آرایشی

  • کرم پودر، پنکیک و کانسیلر
  • رژ لب، خط لب و بالم لب
  • ریمل، خط چشم و سایه چشم
  • رژگونه و هایلایتر
  • اسپری فیکس و پرایمر آرایشی

3.     محصولات مراقبت از مو

  • شامپو و نرم‌کننده
  • ماسک مو و سرم مو
  • روغن‌های مراقبتی برای مو
  • اسپری و کرم‌های محافظ حرارت
  • رنگ مو و محصولات مراقبتی پس از رنگ

4.     عطر و اسپری

  • عطرها و ادکلن‌ها
  • اسپری‌های بدن
  • بادی میست و بادی اسپلش

5.     محصولات بهداشتی شخصی

  • دئودورانت و ضد تعریق
  • محصولات بهداشتی خانم‌ها و آقایان (مانند ژل بهداشتی)
  • وسایل بهداشتی مثل صابون و شوینده‌های بدن
  • خمیر دندان و دهان‌شویه
  • پد و پنبه‌های پاک‌کننده آرایش

6.     اکسسوری‌ها و ابزارهای آرایشی

  • براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی
  • ابزارهای مانیکور و پدیکور (ناخن‌گیر، سوهان و ...)
  • اپیلاتورها و محصولات اصلاح
  • موچین، قیچی و ابزارهای ابرو
  • کیف‌ها و سازمان دهنده‌های آرایشی

7.     محصولات مخصوص آقایان

  • کرم‌ها و محصولات مراقبتی مخصوص پوست آقایان
  • محصولات اصلاح (کرم، ژل، افترشیو و ...)
  • دئودورانت‌ها و اسپری‌های مخصوص آقایان

هزینه راه اندازی مغاره لوازم آرایشی

هزینه راه اندازی مغازه لوازم آرایشی چقدر است؟

در سال 1403 هزینه راه اندازی مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی بسته به مواردی که برای فروشگاه‌تان در نظر می گیرید متغیر است اما به طور کلی به شرح ذیل می‌باشد:

  • اجاره فضا از 10 میلیون تا بالای 100 میلیون
  • هزینه دکور و تجهیزات بالای 50 میلیون
  • صدور مجوز حدودا 5 میلیون
  • موجودی اولیه محصولات به میزان حداقل 100 میلیون تومان
  • بازاریابی و تبلیغات بین 10 الی 50 میلیون

سخن پایانی

به پایان این مطلب رسیدیم. در این مقاله تلاش کردیم 0 تا 100 آموزش راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی را برایتان یادآور شویم.

ورود به بازار دقت و آگاهی زیادی می‌طلبد و در صورت ناآگاهی خسارت و ضرر زیادی را متوجه فرد می‌کند. چنانچه برای ورود به این حوزه مصر هستید پیشنهاد می‌شود ابتدا با افراد سابقه دار و تجربه‌مند صحبت کنید تا از پیش نیازها و الزامات کار آگاهی حاصل کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باتشد.