راه اندازی فرش فروشی در جایی که به مهد فرش شهرت دارد کاری هوشمندانه است بالاخص اگر فکر تغییر ظاهر و ساختار فروشگاه و شیوه بازاریابی و فروش را در سر داشته باشید. توجه داشته باشید که مدرن کردن کسبوکار الزامات و تجهیزات خاصی را میطلبد. به عنوان مثال خرید نرم افزار حسابداری فرش فروشی در این راستا ضروری است.
در گذشته فرش فروشان در حجرههایی کوچک یا بزرگ فعالیت داشتند و محصولات پرتقاضای اون روز (مثل قالی یا فرشهای دستباف) را میفروختند اما امروزه فرشهای ماشینی متنوعی وارد بازار شدهاند که مشتریان خود را دارند. از طرفی مدل فعالیت کسبوکارها تغییر کرده و معمولا در قالب فروشگاههای بزرگ فعالیت دارند. چنانچه قصد تغییر و تحول کسبوکارتان را دارید و میخواهید فرش فروشیتان را به یک فروشگاه بزرگ و مدرن تبدیل کنید باید به صورت اصولی پیش بروید تا مشکلی متوجه شما و کسبوکارتان نشود. در این مقاله ما قصد داریم صفر تا صد راه اندازی فرش فروشی و تمام ریز نکات موفقیت در این بازار پر درآمد را برای شما ذکر کنیم. با ما همراه باشید.
راه اندازی فرش فروشی در 7 مرحله
همین اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، شما یک ایده طلایی و پرسود را در ذهن دارید پس گام بعدی شما اجرای مقدمات راه اندازی فرش فروشی است. مواردی که در ادامه شرح میدهیم نقشه راه تاسیس کسبوکارتان است. پس مراحل ذیل را با دقت دنبال کنید.
-
طراحی بیزینس پلن متناسب با کسبوکار خود
همیشه افراد زیرک و هوشمند برای اهداف خود برنامه ریزی میکنند. این برنامه ریزی با عناوین گوناگون نامیده میشود که در حوزه کسبوکار به آن طرح تجاری یا بیزینس پلن گفته میشود. با کمک این برنامه مخاطبان هدف، لوکیشن مغازه، تامین کنندگان، نوع محصولات (دستباف یا ماشینی) و مواردی از این قبیل را مشخص میکنید و وقت، انرژی و هزینه خود را بابت آزمون و خطا هدر نمیدهید. این امر کسبوکار شما را تا حد قابل توجهی جلو میاندازد.
-
ثبت نام برای انجام امور مالیاتی
امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای تمامی اشخاص حقوقی الزامی است. از این رو میبایست اقدام به ثبت نام مالیاتی به صورت الکترونیکی کنید. در این راستا ابتدا باید پیش ثبت نام انجام دهید تا در مرحله بعدی صحت سنجی از اطلاعات صورت بگیرد. در گام بعدی باید اطلاعات کاربری را ارسال و به صورت الکترونیکی ثبت نام نمایید. در نهایت اعتبارسنجی ستادی و میدانی از اطلاعات ارائه شده صورت میگیرد تا این پروسه انجام شود.
-
افتتاح حساب تجاری رسمی
برای شروع کسبوکار بهتر است یک حساب بانکی تجاری (جدا از حساب شخصی) باز کنید چرا که در صورت شکایت از فروشگاهتان، اموال و داراییهای شخصی شما در معرض خطر قرار میگیرند.
-
خرید تجهیزات مربوطه
برای راه اندازی هر کسبوکاری خرید تجهیزات مربوطه الزامی است. راه اندازی مغازه فرش فروشی نیازمند تجهیزات ریز و درشت است که برای حضور موفق در این عرصه میبایست آنها را تدارک ببینید. مهمترین مواردی که باید تهیه کنید عبارتند از:
- رگال فرش
-
بالابر
- تجهیزات نورپردازی
- تجهیزات حفاظتی (دوربین مدار بسته، سیستم اعلام و اطفاء حریق و ...)
- نرم افزار حسابداری
- و ..
در موضوع مدیریت دخلوخرج فروشگاه استفاده از یک نرم افزار حسابداری خوب بسیار حائز اهمیت است و میتواند کمک شایان توجهی به کسبوکارتان کند. خوشبختانه نرم افزار حسابداری فروشگاهی چرتکه در این زمینه موفق عمل کرده است و توانسته نظر مثبت بسیاری از کاربران جلب کند. این نرم افزار با قابلیت تعریف محصولات مختلف و جزئیات آنها، کارتان را برای حساب و کتاب و مدیریت آسان میکند و وقت شما را برای رسیدگی به امور مهمتر آزاد میکند. حتی نرم افزار حسابداری رسیدگی به امور مالیاتی را سادهتر و منظمتر میکند.
-
کسب مجوزهای لازم
در همان مراحل اولیه که در تکاپو راه اندازی فرش فروشی هستید نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است تبعات سنگینی نظیر جریمه شدن یا حتی تعطیلی متوجه مغازه شما بشود.
-
تبلیغات برای فروشگاه تازه تاسیس
طبیعی است که در ابتدای کار مشتری زیادی نداشته باشید اما نگران نباشید! این کار با تبلیغات و بازاریابی درست قابل جبران است. میتوانید همگام با تکنولوژیهای روز پیش بروید و از خدماتی نظیر طراحی سایت، سئو سایت فروشگاهی، ساخت پیج اینستاگرام و کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید. چنانچه فروشگاهی بزرگ با محصولاتی متنوع دارید میتوانید از تبلیغات بیلبوردی استفاده کنید. بدین ترتیب افرادی که قصد خرید فرش ماشینی یا دستباف دارند حتی از نقاط دور به فروشگاه شما هم سر میزنند.
-
دریافت نمایندگی از برندهای معتبر
دریافت نمایندگی برای فروش فرش ریسک تاسیس کسبوکارتان را کاهش میدهد تا حدی که نیازی به برندسازی و فعالیت برای شناخته شدن ندارید بلکه این کارها توسط کارخانه تولید کننده انجام شده و کار شما راحتتر است. بدین ترتیب شما به عنوان یک نمایندگی معتبر فرش فروشی شناخته میشوید و احتمال موفقیتتان بیشتر است.
هزینه راه اندازی فرش فروشی شامل چیست؟
هزینه راه اندازی فرش فروشی بسته به بیزینس پلن شما متفاوت است به عنوان مثال هزینه اجاره مغازه با خرید قاعدتا متفاوت است. اما به طور کلی برای راه اندازی مغازه فرش فروشی باید هزینههای زیر را در نظر بگیرید:
-
هزینههای اخذ مجوز
- اجاره یا خرید مغازه
- تهیه اجناس مغازه
- بیمه
- دکوراسیون
- تجهیزات نرم افزار و سخت افزار
- تابلو و سردر
- تمدید مجوز
- استخدام نیرو
- مالیات
- حملونقل
- بازاریابی
- هزینههای غیر منتظره
شغل فرش فروشی چه مزایا و معایبی دارد؟
برخی از مزایای بارز فرش فروشی عبارتند از:
-
سود بالایی از فروش محصولات بدست میآید.
-
اجناس تاریخ انقضا ندارند و همانطور که با گذر زمان از قیمت نمیافتند در صورتی که فروخته نشوند میتوان آنها را به نرخ روز فروخت.
- شما به عنوان یک فروشنده ساعت کاریتان دست خودتان است.
- معمولا فرش فروشان از پرستیژ و اعتبار بالایی در جامعه برخوردارند.
اما بعضی از مشکلات و معایب شغل فرش فروشی عبارتند از:
- سرمایه اولیه بسیار زیادی نیاز دارد.
- باید انبار و مغازهای بزرگ در اختیار داشته باشید و آن را با تجهیزات لازم مجهز کنید که این امر هزینه بر است.
- کارگران مغازه باید نیروی بدنی خوبی داشته باشند تا فرشها را جابهجا کنند.
- فرش جزء اقلام تند در گردش نیست با این منوال ممکن است که سرمایهتان بخوابد و زود به زود فروش نداشته باشید.
کلام آخر
در این مقاله تلاش کردیم تا دید خوب و روشنی از ورود به بازار و راه اندازی فرش فروشی به شما ارائه کردیم. توجه داشته باشید که ورود به بازار همواره با چالش روبه رو است و همت و پشتکار بالایی را میطلبد. با این اوصاف پیشنهاد میکنیم قبل از راه اندازی مغازه با چند نفر از افراد باتجربه این حوزه مشورت کنید تا از نکات ریز و مهم این کار آگاهی حاصل کنید.